23948sdkhjf

Så kan sopslarvet i avfallsrummen minska

Många bostadsbolag upplever rapporterar problem med nedskräpning, dumpning och felaktig avfallshantering i och runt omkring soprum.

Detta leder inte bara till ökade kostnader, utan bidrar också till att skapa otrivsel bland boende. Det finns lösningar på problemen. En beteendestudie som nyligen genomförts av Håll Sverige Rent, Nordic Behaviour Group och Stadsmissionen Östergötland hos ett större bostadsbolag visar att insatser för att minska olovlig dumpning gett tydliga resultat i form av 38 procent färre olovliga dumpningar och 57 procent förbättrad miljö i grovsoprummen.

Illaluktande, felsorterade och dumpade sopor är tyvärr en vanlig syn i många soprum runt om i landet och kostnaderna för avfallshantering och nedskräpning har blivit ett växande problem för många bostadsbolag.

– Skräp föder skräp och därför är det viktigt att hålla rent och snyggt även i soprum. Om någon väl börjat sortera fel, dumpa eller skräpa ner är det lätt att andra följer efter. Det kan bli både dyrt och tråkigt, säger Linnéa Bergman, verksamhetsutvecklare för område stad på Håll Sverige Rent, i en kommentar.

Under våren 2024 genomförde Håll Sverige Rent tillsammans med Nordic Behaviour Group, Stadsmissionen Östergötland och Hyresbostäder i Norrköping en beteendestudie i syfte att minska olovlig dumpning i och runt om soprum, förbättra miljön och öka trivseln bland de boende.

I studien, som genomfördes under februari till maj i år, framkom fyra beteendeinsikter kring varför de boende inte agerar rätt i soprummen. Dessa är kunskapsbrist, tillgänglighetsbrist, upplevd norm och motivationsproblem. Utifrån detta gjordes flera insatser för att förbättra avfallshanteringen och minska nedskräpningen:

  • Informationsblad och affischer delades ut till boende och skyltningen vid miljörummen förbättrades.
  • Ungdomar engagerades som miljöambassadörer för att stärka medvetenheten och sammanhållningen i området.
  • Fler fraktionskärl sattes in för enklare sortering och särskilda ytor markerades upp för skrymmande avfall.
  • Kameraattrapper och övervakningsskyltar installerades för att avskräcka dumpning och sms skickades ut vid incidenter för att påminna boende om regler.

Insatserna gav tydliga resultat. Den olovliga dumpningen av grovavfall minskade med 38 % och miljön i grovsoprummen förbättrades med 57 %. När man jämförde fakturor från samma period 2023 och 2024 hade kostnaden minskat med 42 % för extrainsatta grovavfallskostnader.

Insatserna bidrog också till en ökad trivsel bland de boende.

– Vi såg framför allt färre incidenter och att de allra värsta situationerna minskade kraftigt vilket bidrog till lägre kostnader för transport och sanering. Flera boende uppgav också att de numera känner större trivsel i sina soprum, säger Jacob Jaldeland, projektledare Kommunikation, Hyresbostäder i Norrköping.

I rapporten “Beteendestudie för förbättrad grovavfallshantering inom bostadsområden” sammanfattas resultaten från beteendestudien, och tre tydliga rekommendationer lyfts fram för bostadsbolag som vill minska sopslarv i avfallsrummen:

  • Informera hyresgäster om korrekt avfallshantering genom praktiska illustrationer och spridning via både digitala och fysiska kanaler.
  • Gör en kartläggning av tillgängligheten av avfallskärl för att säkerställa att de är tillräckligt många, synliga och lättillgängliga. Särskilt viktigt i områden där dumpning är vanligt.
  • Testa kamerabevakning och tydlig skyltning som informerar om konsekvenserna av dumpning för att minska problemet.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078