Trucktillverkare går över till återvunnet stål: ”En jättesatsning”

Under mars har Toyota i Mjölby börjar byta ut stålet de använder i sin produktion av handtruckar till SSAB Zero Stål. Det skriver företaget i ett pressmeddelande. Satsningen är del av företagets hållbarhetsarbete övergången sker successivt tills det gamla stållagret har tömts.
– Eftersom handtruckarna tillverkas i stor mängd, cirka 80 000 per år, är detta en jättesatsning. Inom företaget har vi målet att minska utsläppen och det här är det första projektet vi genomfört, säger programchef Camilla Åkerman till Östgöta korrespondenten.
SSAB-stålet är tillverkat i Borlänge av återvunnet stål från USA, som enligt uppgift ska minska koldioxidutsläppen med 77 procent jämfört med traditionellt varmvalsat stål. Frakten från USA sker med fartyg drivna av biogas, men från och med 2026 ska stålet hämtas från Europa, skriver Östgöta korrespondenten.
Toyota Material Handling i Mjölby ska sedan använda SSAB Zero-stålet till produktionen av gafflar och bröstplåt till handtruckarna. Företagets mål är att göra koldioxidreducerat stål till standard för sina produkter, men startar med att använda det i sin mest populära maskiner.
Förra året fick Toyota Material Handling Europe sina kort- och långsiktiga vetenskapligt baserade mål godkända av The Science Based Targets initiative (SBTi). Målet är att nå nettonollutsläpp i slutet av 2041.