Svårt att återvinna bilar
Biltillverkarna kringår WEEE-direktivet. Genom att ha en stor mängd kodade elektroniska komponenter i dagens nytillverkade bilar, försvårar man återvinningsarbetet för bilskrotarna.
– Våra medlemmar har uttryckt att de har problem med att kunna återvinna materialet i dagens bilar. Det visar sig i siffrorna för 2003, då endast 244 849 bilar skrotades, en försämring från föregående år med 35 444 bilar, berättar Henry Gustafsson, vd Sveriges Bilskrotares Riksförbund.
De första kvartalssiffrorna har inte kommit in ännu,(eftersom intervjun som denna artikel baserar sig på gjordes 31 mars).
– Dessutom har vi inte fått in några bilar från Norrland, eftersom snön fortfarande ligger kvar där. Men det är helt klart att det blir svårare och svårare att återvinna merparten av bilarna. Anledningen till detta är att producenterna alltmer använder kodade elektroniska och elektriska delar, till exempel växellådor, berättar Gustafsson. Mycket material går till spill idag.
SBR:s medlemmar baserar i mångt och mycket sina inkomster på att sälja reservdelar, något som inte går att göra i lika stor utsträckning idag, på grund av dessa kodade detaljer. Vilket i sin tur också gör att fler måste köpa nya bilar, eftersom det inte finns reservdelar att tillgå.
– Producenterna kringgår WEEE-direktivet genom att ge ut en skrift i vilken de förklarar att de minskat plasterna och miljöfarliga komponenter när de konstruerat bilarna. Men istället har de alla dessa material som inte går att nollställa, förklarar Henry Gustafsson. Det blir ju till sist, siste ägaren som ska skrota bilen, som får ta smällen.
Kan inte SBR påverka bilproducenterna att ta bort kodningen?
– Om inte EU-kommissionen klarar av att förklara för producenterna vad som står i WEEE-direktivet och kontrollerar att de följer det. Hur ska vi då kunna det? Man måste gå på de som konstruerar bilar, menar Gustafsson.
Martin Dyberg