Coolt marknadsföringsgrepp
Läste häromdagen i Aftonbladet om att företaget Metallåtervinning ska gå in och sponsra ishockeylaget Almtuna i Hockeyallsvenskan. Lagets gamla ishall Gränbyhallen ska därmed byta namn till Metallåtervinning Arena. Vilken cool marknadsföringsgrej. Att köpa sig rätten till hallnamnet. Tänk bara alla de otaliga matcher som spelas under året i den serien och varje gång nämns namnet Metallåtervinning Arena.
NEJ, säger jag, om man i Kalmar kan ha en fotbollsarena som heter Guldfågeln Arena och som anspelar på kyckling, och man i Malmö (Swedbank Arena), Gävle (Läkerol Arena), Linköping (Cloetta Center), Örnsköldsvik (Fjällräven Center), Växjö (Vida Arena), Timrå (E.ON Arena), Jönköping (Kinnarps Arena), Karlstad (Löfbergs Arena), Skellefteå (Skellefteå Kraft Arena), Leksand (Ejendals Arena) så kan man väl ha en arena i Uppsala som heter Metallåtervinning Arena.
Vad är problemet?
Dessutom sänder ett namn som Metallåtervinning åtminstone i mina öron goda signaler om miljöarbete och hållbar utveckling än vad godisproducenter eller möbeltillverkare gör. Men smaken är som baken, delad.
Tänk om detta är en ny trend i återvinningssektorn? Om vi om tio år kan spela allsvensk fotboll i Göteborg på Stena Recycling Stadion eller ishockey i Kuusakoski Arena? Häftigt att tänka sig….och dessutom bra för sektorn att synas i olika samhällssektorer förutom sin egen.
Tack för detta året och jag ser redan fram emot 2014.
God jul och Gott Nytt År!
Vi hörs och syns!
Martin Dyberg
Chefredaktör
Recycling & Miljöteknik