23948sdkhjf

Varannan avfallstransport i Skåne stoppas

Varje år exporteras tonvis med elektronik och skrot från bilar till utvecklingsländer där det skapar stora miljöproblem. Nu visar siffror från Länsstyrelsen i Skåne att så mycket som varannan transport som kontrolleras i Skåne stoppas eftersom den innehåller otillåtet avfall.
- Jag trodde inte att vi skulle hitta så mycket som vi gör. Om vi har så här bra utfall kan man fråga sig hur mycket det är som vi missar, säger Viktor Forsell, miljöhandläggare på Länsstyrelsen i Skåne, till SVT Sydnytt.

Sedan 2011 har Länsstyrelsen inrättat en särskild tjänst som bara arbetar med kontrollen av misstänkta transporter, något som bara sker i nära samarbete med tullen. Under 2013 har ett trettiotal transporter kontrollerats och mer än varannan fick exportförbud eftersom den innehöll otillåtet avfall. I hela landet är siffran 771 ton illegalt avfall som stoppats, varav 293 ton i Skåne. Men mörkertalet misstänks vara stort.

- Det är svårt att uppskatta men med tanke på hur mycket vi stoppar så är det uppenbart att mörkertalet är stort, säger Martin Johansson, Tullverkets nationella specialist på eko- och miljöbrott.

Trots att tonvis med skrot hindras från att lämna landet så leder väldigt få fall till åtal. De flesta illegala transporter stoppas innan de når Sveriges gräns och betraktas därför inte som fullbordade brott. I Malmö kontrolleras många transporter på Olleboterminalen, nära Öresundsbron, eller hos exportörerna själva.

- Fram till Sveriges gräns så kan man avbryta transporten, exportören kanske ångrar sig och då blir det fråga om ett så kallat frivilligt tillbakaträdande, säger Lars Magnusson, kammaråklagare.

För att polis och åklagare bättre ska kunna komma åt det illegala avfallet, tycker Magnusson att själva transporten borde kriminaliseras.

- I både Nederländerna och Storbritannien anser man att exporten påbörjats mycket tidigare än vid gränsen, redan när man samlar ihop avfall i avsikt att skicka det till tredje land. Samma beteende borde vara straffbart i alla EU-länder, säger Magnusson till SVT.

En orsak till att de flesta kontroller inte sker vid gränsen är att många hamnar har regler om att inte ta emot gods som inte är klarerat och klart.

- För vår del är huvudsaken att avfallet stoppas, omhändertas på rätt sätt och inte når tredje land, säger Viktor Forsell, Länsstyrelsen.

Källa: SVT Sydnytt
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.073