23948sdkhjf

Stena fortsätter skicka skrot på järnväg

Green Cargo och Stena Recycling har enats om ett nytt transportavtal. Stena Recycling har år efter år ökat andelen järnväg i sina transporter genom att storskaligt ersätta lastbilar med järnvägslösningar. Det nytecknade avtalet omfattar transporter av ca 400 000 ton metallskrot årligen.
Green Cargo transporterar dagligen stora mängder metallskrot från Stena Recyclings återvinningsanläggningar till mottagande stålverk runtom i landet. Green Cargo och Stena Recycling har nu enats om att fortsätta samarbetet i ytterligare 4 år. Stena Recyclings gods går i Green Cargos nationella vagnslastsystem, vilket är en flexibel lösning för kunder som har ett behov av frekventa avgångar med lägre volymer än vad som krävs för heltågslösningar.

– Vagnslasten är ryggraden i vårt erbjudande. Det ger våra kunder flexibla logistiklösningar med hög leverensprecision till nästan 270 platser i Sverige. Samtidigt är lösningen kostnadseffektiv eftersom Stena Recyclings vagnar kan köras kombinerat med annat gods. Att Stena Recycling väljer Green Cargos produktionslösning och dessutom ökar tågvolymerna i sitt transportupplägg känns oerhört glädjande, säger Hamed Manesh, ansvarig säljare Green Cargo.

I det nya transportavtalet ökar Stena Recyclings volymer i Green Cargos nätverk. När avtalet träder i kraft kommer Green Cargo att transportera ca 400 000 ton metallskrot årligen för Stena Recyclings räkning. Det gör Stena Recycling till det företag med störst samlade volymer i Green Cargos vagnslastsystem. Med det nytecknade avtalet förbättras dessutom förutsättningarna för parterna att tillsätta ytterligare resurser som på sikt kan säkerställa än fler transporter på järnvägen.

– Med vår produktionslösning får Stena Recycling kvalitativa och flexibla transporter med låg miljöpåverkan. Stena Recycling ligger verkligen i framkant i sitt hållbarhetsarbete, i såväl sin affärsidé som i sitt transportupplägg. Vi ser med glädje fram emot att tillsammans med Stena Recycling säkerställa att deras gods fortsättningsvis transporteras på ett klimatanpassat sätt, säger Richard Kirchner, försäljningsdirektör Green Cargo.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093