Stena fortsätter skicka skrot på järnväg
Green Cargo och Stena Recycling har enats om ett nytt transportavtal. Stena Recycling har år efter år ökat andelen järnväg i sina transporter genom att storskaligt ersätta lastbilar med järnvägslösningar. Det nytecknade avtalet omfattar transporter av ca 400 000 ton metallskrot årligen.
– Vagnslasten är ryggraden i vårt erbjudande. Det ger våra kunder flexibla logistiklösningar med hög leverensprecision till nästan 270 platser i Sverige. Samtidigt är lösningen kostnadseffektiv eftersom Stena Recyclings vagnar kan köras kombinerat med annat gods. Att Stena Recycling väljer Green Cargos produktionslösning och dessutom ökar tågvolymerna i sitt transportupplägg känns oerhört glädjande, säger Hamed Manesh, ansvarig säljare Green Cargo.
I det nya transportavtalet ökar Stena Recyclings volymer i Green Cargos nätverk. När avtalet träder i kraft kommer Green Cargo att transportera ca 400 000 ton metallskrot årligen för Stena Recyclings räkning. Det gör Stena Recycling till det företag med störst samlade volymer i Green Cargos vagnslastsystem. Med det nytecknade avtalet förbättras dessutom förutsättningarna för parterna att tillsätta ytterligare resurser som på sikt kan säkerställa än fler transporter på järnvägen.
– Med vår produktionslösning får Stena Recycling kvalitativa och flexibla transporter med låg miljöpåverkan. Stena Recycling ligger verkligen i framkant i sitt hållbarhetsarbete, i såväl sin affärsidé som i sitt transportupplägg. Vi ser med glädje fram emot att tillsammans med Stena Recycling säkerställa att deras gods fortsättningsvis transporteras på ett klimatanpassat sätt, säger Richard Kirchner, försäljningsdirektör Green Cargo.