Svenskarna återvinner färre dryckeskartonger än de tror
Svenska konsumenter tror att varannan dryckeskartong återvinns. Men den verkliga siffran är var tredje förpackning (34 %) istället för hälften. För att höja andelen återvunnen dryckeskartong driver Tetra Pak sedan 2012 ett återvinningsprojekt tillsammans med WWF.
På sex år ska återvinningen av dryckeskartonger öka med 16 procentenheter för att målet på varannan dryckeskartong ska lyckas. Under 2012 ökade återvinningen med 5,3 procentenheter och under 2013 med 4,6 procentenheter.
- Resultatet visar att det finns en tro på en hög återvinningsnivå bland svenskarna vilket stödjer vårt pågående arbete. Vi vill fortsätta den positiva förändring vi åstadkommit under senare år med olika samarbetsprojekt, inklusive skoltävlingen ”Jakten på de glömda kartongerna” som genomförs tillsammans med WWF, säger Erik Lindroth, Miljödirektör för Tetra Pak i Norden och Baltikum.
Tetra Pak har en lång historia av miljöarbete och arbete med effektivare resursanvändning. För femtonde året i rad har företaget sammanfattat sitt miljöarbete i en hållbarhetsredovisning för Norden och Baltikum, som just publicerats. I årets rapport står förnybara material i fokus.
Ökad återvinning och ökad andel förnybara material är två centrala strategier för att bibehålla och utveckla dryckeskartongens miljö- och klimatfördelar. Under 2013 introducerade därför Tetra Pak plastkorkar av bioplast i Europa. Korkarna tillverkas av bioetanol från sockerrör. Nu sker det också i större skala i Sverige när Arla byter i princip samtliga plastkorkar för så kallade takåsförpackningar.
- Vi har en klar ambition att öka andelen förnybara material i våra förpackningar och denna kork av bioplast är ett steg på vägen mot en förpackning som till 100 % består av förnybar råvara, säger Ann Freudenthal, Senior Brand manager för Arla Sverige.
- Samarbete i hela värdekedjan från råvara till produkt och återvinning är avgörande för att möta konsumenternas höga förväntningar. 83 % av svenskarna säger i konsumentundersökningen att de tror miljöfrågan kommer öka i betydelse. Det är en förväntan vi måste leva upp till tillsammans med våra kunder och leverantörer, säger Erik Lindroth.