Konsumenten omedveten om sin egen roll i matsvinnsproblematiken
Nästan hälften (43 %) av svenska folket tror att livsmedelsbutikerna är den grupp som slänger mest matavfall i livsmedelskedjan.
I den svenska livsmedelskedjan från jord till bord slängs årligen 1,2 miljoner ton matavfall, Cirka 6 procent av det kommer från livsmedelsbutikerna. Dåliga rutiner och beställningsprognoser men också konsumentens förväntningar om dignande butikshyllor och fläckfria grönsaker ligger bakom svinnet.
Mer än hälften (58 %) anger att de kan göra mer för att minska det egna matsvinnet i sitt hushåll. Att planera bättre, frysa in överbliven mat och inte laga för mycket mat är de åtgärder som man främst tror att man kan bli bättre på.
– Alla måste bidra till att minska matsvinnet, och viktigast just nu är att vi konsumenter kommer till insikt om att vi slänger mängder av mat och att vi gör något åt det. Det är bra för plånboken, det är bra för miljön säger Louise Ungerth, chef för Konsument & Miljö på KfS.
Coop arbetar med flera olika åtgärder för att minska matsvinnet. Under 2013, minskade de matsvinnet med ca 2 000 ton i 400 butiker, det motsvarar ungefär 4 000 ton CO2. Det är lika mycket CO2 som 200 000 svenska bilar släpper ut på ett år.
– Minskningen av matsvinnet har vi bland annat fått med hjälp av verktyg som ger ett jämnare varuflöde, nedbrutna årsmål, handlingsplaner och inte minst en ökad intern dialog, säger Louise König, hållbarhetschef på Coop.
Utöver det har KfS kopplat samman Coop-butiker i Stockholmsområdet med välgörenhetsorganisationer. Överbliven och kvalitetssäkrad mat från butikerna skänks till organisationer som lagar och serverar mat till hemlösa och andra behövande.
Tips på hur du minskar matsvinnet finner du på www.slangintematen.se