Studie om hantering av miljöfarliga vrak
En specialstudie har påbörjats i syfte att ta fram arbetssätt och åtgärder som ska minska miljöriskerna med miljöfarliga vrak.
För några år sedan genomförde Sjöfartsverket på uppdrag av regeringen en inventering av vrak som kan anses utgöra en miljöfara inom svenskt havsområde. Utredningen pekade ut 31 vrak av särskilt intresse, utifrån vilken last och mängden bränsle som funnits ombord då fartygen förliste. Fyra av dessa vrak specialstuderas just nu.
Regeringen har gett Sjöfartsverket i uppdrag att undersöka om det går att identifiera några miljöeffekter och ta fram förslag till vidare åtgärder.
-Målet är att ta fram en standarprocedur som i framtiden ska användas vid inspektion av miljöfarliga vrak. Informationen från inspektionerna ska sedan kunna användas för att göra en riskanalys och prioritering över vilka åtgärder som behöver vidtas, säger Ulf Olsson som ansvarar för utredningsarbetet.
Forskare vid Chalmers utvecklar samtidigt en riskanalysmodell som ska användas just för att kunna prioritera vilka vrak som ska saneras och vilka saneringsinsatser som kan behövas. Vraka som verktyget kallas ska kunna beräkna sannolikheten för läckage från ett vrak.
Vraken som studeras är Altnes, med last av petrolcoal, ett ämne som används vid aluminiumtillverkning. Hon ligger öster om Anholt. Fartyget S/S Skytteren, som läcker olja, ligger utanför Måseskär.
Thetris, ligger utanför Sotenäs, bär på en stor och tung last av fisk och lastfartyget Villon ligger utanför Simrishamn.
I utredningsarbetet deltar även Kustbevakningen, Havs- och vattenmyndigheten, FOI, Statens Maritima Museer och korrosionsexpertis från Swerea KIMAB. /Sjöfartsverket