23948sdkhjf

Västra Götaland får sin första vätgasstation

Under 2015 byggs en stationär tankstation för vätgasfordon i Västra Götaland. Vätgas Sverige deltar tillsammans med Nordens ledande miljöteknikbolag inom bränslecellsteknik PowerCell Sweden AB och Oy Woikoski i projektet som delfinansieras av Västra Götalandsregionen och EU. 
Vätgas framställt från förnyelsebara energikällor är ett helt fossilfritt fordonsbränsle. Ett bränslecellsfordon drivs av el och det enda utsläppet är vatten som uppstår genom en kemisk reaktion i bränslecellen. De flesta ledande fordonstillverkare har den senaste tiden aviserat att de satsar på den här tekniken och de första serietillverkade bilarna börjar nu komma på marknaden. En bränslecell kombineras alltid med ett batteri i fordonen och i vissa fall kan bränslecellen vara mindre och fungera som en så kallad range extender för elhybridbilar, bussar och lätta lastbilar i stadstrafik, där nollemissionsfordon är ett viktigt steg mot en bättre miljö.

- Vätgas är en del i Västra Götalandsregionens arbete för hållbara transporter. Som region vill vi bidra till fler jobb och samtidigt minska miljöpåverkan. Syftet med projektet är att investera i en grundläggande tankinfrastruktur för vätgasfordon som gör det möjligt att skapa utveckling kring vätgasfordon och bränslecellsteknik i Västra Götaland, säger regionutvecklingsnämndens ordförande Birgitta Losman.

- Vätgas Sverige verkar för att vätgas ska finnas med på den nationella agendan för att uppfylla EUs direktiv om alternativa drivmedel som är mera miljövänliga. Tankstationen i Göteborg gör det möjligt att länka samman vägsträckan mellan Oslo och Malmö, där stationer redan finns, säger Björn Aronsson, Verksamhetsledare, Vätgas Sverige.

Projektet koordineras av Sweco som också har initierat projektet med partners i Finland, Lettland, Polen, Nederländerna och Belgien. Vätgas Sverige projektleder den Västsvenska delen och ansvarar för kommunikation och koordinerar etableringen av tankstationen. Gasteknologiföretaget Oy Woikoski bygger och medfinansierar den. Bränslecellsföretaget PowerCell Sweden AB stöttar med expertis för drift. Finansiering av tankstationen sker via Västra Götalandsregionen, EU TEN-T och Woikoski (tankstationutrustning). EU’s Ten-T:s program syftar till att skapa transportkorridorer med alternativa miljöbränslen genom Europa.

- En central resurs i projektet blir PowerCells laboratorium för bränsleceller, som vi använder för demonstration av vätgasbilar och för tester av bränslecellsteknik i fordon, säger Magnus Henell, VD, PowerCell Sweden AB.

Stationen gör det möjligt att testa bränslecellsfordon i Västra Götaland och att företag och offentliga aktörer med verksamhet i stationens närhet kan motiveras att börja använda denna fordonstyp. Stationen kan användas för att utvärdera effekten och utvecklingen av de fordon som når marknaden från 2015. Den blir också ett nav för ny samverkan kring vätgas.

Utvecklingsaktörer som förväntas kunna utnyttja stationen för utveckling och test är Chalmers, SP, PowerCell och fordonstillverkare. Möjliga framtida lokala brukare av vätgasfordon är Gatubolaget, SDN Västra Hisingen samt taxi- och distributionsföretag.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11