Panta din påse
En pantlösning för påsar. PantaPåsen vill ge plastpåsen ett värde i kronor och ören i form av pant – precis som för burkar och PET-flaskor. Därmed är plastpåsar som hamnar i soporna och i miljön snart ett minne blott. Men hur går det till?
PantaPåsen har utvecklat ett eget pantsystem och erbjuder butiker att ansluta sina befintliga plastpåsar till systemet. På så sätt kan butikerna erbjuda sina kunder en kasse som de tar ansvar för även efter att den lämnat butiken.
- Att skapa ett pantsystem är enklare än det låter. Det finns redan ett invant beteende att besöka pantstationer. Vi förstärker enbart detta beteende genom att ge incitament till att faktiskt besöka pantstationen. Vi ger plastpåsen det värde den förtjänar och chans till ett nytt liv , säger Suwar Mert, företagets grundare och vd.
PantaPåsen står för ett helhetssystem som inkluderar insamling, sortering, utbetalning och återvinning.
Erik Halkjaer är den allra första kunden som pantat sin påse:
- Jag tyckte att det här med att panta en påse var smart. Det var väldigt enkelt och smidigt. Speciellt att man fick sina pengar direkt över disk.
PantaPåsen planerar att få ut konceptet till fler butiker under 2017. Teknikmagasinet i Liljeholmens centrum i Stockholm är den första butiken som har börjat betala tillbaka två kronor i pant när påsen lämnas tillbaka.
”Vi är väldigt glada över att vara den första butiken som är ansluten. Det har inte krävt något extra arbete från oss och en hel del kunder har uttryckt sig positiva. Jag hoppas att fler kedjor ansluter sig och att därmed fler plastpåsar pantas”, säger Rein Lindqvist , butikschef för Teknikmagasinet i Liljeholmstorget.
PantaPåsen har utvecklat en digital plattform för att göra det enkelt att panta och återvinna plastpåsar. Vi vill göra plastpåsarna synliga för alla och förändra återvinningsbranschen. Att panta plastpåsar ska vara en rolig, enkel och självklar del av vardagen.