Nytt liv till gamla förpackningar
Det var när förpackningsdesignen på Lindvalls olika kaffeblandningar hade uppdaterats som VD Ulf Lindvall stod inför ett problem: vad skulle han göra med de kvarvarande folierullarna med den gamla designen?
Ulf tog kontakt med Matsmart, en nätbutik som säljer felmärkta eller utgående varor till rabatterade priser med hemleverans över hela Sverige.
– Matsmart tyckte precis som vi att det vore förkastligt att slänga materialet av hänsyn till miljön. Tillsammans hittade vi en lösning som innebär att vi fyller de gamla förpackningarna med nyproducerat kaffe och säljer dem till reducerat pris, säger Ulf Lindvall.
Det är en ansenlig mängd material som räddas från att hamna på soptippen. Totalt fylls de gamla förpackningarna med 12 ton mellanrostat kaffe, 3 ton mörkrostat och 3 ton av sorten Brazil.
– Lindvalls Kaffe tar hållbarhet på största allvar och för oss har Matsmart verkligen fyllt ett tomrum. För några år sedan hade vi varit tvungna att kasta materialet. Matsmart ser flera vinster med samarbetet. Dels får kunderna chansen att köpa ett populärt och högkvalitativt kaffe och dels får Matsmart ytterligare ett kvitto på hur ett problem kan vändas till en lösning som gynnar alla parter.
– Lindvalls Kaffe får chansen att nå ut till fler kunder, vi får in en populär produkt i vår butik och kunderna kan handla gott kaffe till ett lägre pris, säger Erik Södergren, medgrundare till Matsmart, och fortsätter:
– Samarbetet visar att det finns oerhört mycket att göra för miljön och för minska matsvinnet. Det gäller bara att vara innovativ och se möjligheterna.