Aska som vägmaterial
Ny forskning visar att slaggrus, det vill säga bottenaska från avfallsförbränning, skulle kunna användas mycket mer i vägkonstruktioner än idag.
I Sverige används slaggrus som täcknings- och konstruktionsmaterial på deponier, men i de flesta andra länder används materialet som konstruktionsmaterial även utanför soptippar.
– Återvinning av material är en växande bransch men restmaterialet askor är en bortglömd resurs. Slaggrus är ett bra konstruktionsmaterial som har stor potential att ersätta råvaror som grus och sand i anläggningsbyggande, säger Monica Lövström som är ansvarig för energiaskor på Energiföretagen Sverige.
Det har tidigare inte funnits några långtidsuppföljningar, men nu har miljöegenskaper och mekaniska egenskaper följts upp och utvärderats för vägar med olika förstärkningslager exempelvis grus, bundet grus och tvättat slaggrus och olika slitlager som asfalt och grus. Resultaten från en uppbyggd slaggväg visar att miljöpåverkan var acceptabel.
Forskarna har också utvecklat och testat en mall för miljöbedömning av slaggrus i konstruktioner som kommer att vara till stor hjälp för många entreprenörer, byggare och energiföretag.
Projektet, som ingår i Energiforsks program Miljöriktig användning av askor, har genomförts av Vattenfall Research and Development med Anette Hälldal som huvudprojektledare.