Samarbete för mindre matsvinn
Var femte matkasse som bärs hem hamnar i soporna. Nu inleder Nestlé och Matsmart ett samarbete för att minska matsvinnet.
Samarbetet innebär att Nestlé säljer ett överskott av produkter till Matsmart, en matbutik på nätet som under 2016 räddade 708 ton mat från att slängas.
– Genom samarbetet med Matsmart kan vi nu sälja vidare varor som annars riskerar att slängas, säger Magnus Nordin, VD vid Nestlé Sverige.
– Matsmart vill minska matsvinnet. Våra kunder gör en insats för miljön, och får dessutom mer pengar över i plånboken. Samtidigt hjälper vi producenter att sälja felmärkta eller utgående varor, säger Karl Andersson, vd, Matsmart.
I Sverige slängs var femte matkasse som bärs hem och ofta är det av okunskap som maten hamnar i soporna. Men genom att titta, lukta och smaka på maten kan hushållen bidra till att minska matsvinnet rejält. Bäst-före-datumet är endast är en garanti från tillverkaren att varan håller exakt samma kvalitet som vid förpackningstillfället och betyder inte att den blir otjänlig från en dag till en annan.
– Att minska matsvinnet är viktigt av flera anledningar. Matindustrin måste ta sitt ansvar för att skapa en mer hållbar värld och samarbetet med Matsmart är en del av det. För den enskilde finns det en ekonomisk uppsida att minska matsvinnet och dessutom göra något bra för miljön, säger Magnus Nordin.
Matsmart säljer varor som i många fall annars hade slängts. Anledningarna till detta varierar, men ofta handlar det om överproduktion, förpackningsbyten eller att varorna har korta eller utgångna bäst-före-datum.
– Däremot säljer vi inga varor märkta med sista förbrukningsdag, alltså färskvaror som köttfärs, rå fisk eller rå fågel. Den typen av varor ska man inte äta efter att sista förbrukningsdagen passerats, säger Karl Andersson.