23948sdkhjf

Samlade dr-reklam – i 27 år

Sedan 1990 har Rolf Glennman i Vargön utanför Vänersborg sparat all direktreklam som har kommit i hans brevlåda.

Enligt Rolf Glennman är det en markering mot pappersslöseriet. Markeringen, som tagit 27 år att samla ihop, väger i dagsläget 800 kilo, rapporterar SVT Nyheter Väst.

– Jag ville se hur mycket det blev. Det är ju rena idiotin att hugga ned skogen på det här viset och tala om för mig det jag redan vet, som att de säljer bananer och korv på Konsum och fläskkotlett eller köttfärs på Ica. Det är ju slöseri, att de anser att jag är en idiot som inte vet att de säljer bananer och korv i affärerna. Jag vet ju det, förklarar Rolf Glennman för Aftonbladet.

– Nu är det slut, projektet är över. Jag kan inte samla mer eftersom uthuset är fullt. Nu kommer jag att sätta upp en skylt – ingen reklam tack! 

Rolfs Glennmans tanke från början var att skänka reklamsamlingen till biblioteket i Vänersborg, för att de skulle kunna göra en utställning av det. Nu har planen ändrats – han vill visa upp materialet i tv, för att sedan skicka det till återvinning. 

– Jag vill visa människor hur vansinnigt det är med all denna reklam. Tänk om det hade kunnat bli skolböcker istället. Du kan ju tänka dig alla hushåll i det här området – Vänersborg, Trollhättan, Vargön, Uddevalla… det är ju 20 000 stycken. Multiplicera det med 800 kilo så får du veta hur mycket reklam vi har fått de senaste 27 åren.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.407