Matsmart expanderar internationellt
Såväl nya som befintliga investerare går in med pengar.
– Nu fortsätter vi expandera i Norden och vänder samtidigt blickarna mot resten av Europa, säger Matsmarts vd Karl Andersson.
Matsmart säljer mat som i många fall annars hade slängts. Orsakerna varierar, men ofta beror på det på förpackningsbyten, säsongsvaror samt korta eller passerade bäst före-datum.
Under 2016 räddade Matsmart 708 ton mat från att slängas, och företaget har sett en explosiv tillväxt, med en just nu en rullande omsättning som nu ligger på drygt 200 miljoner kronor. Matsmart lanserades i Sverige 2014 och har sedan dess också expanderat till Norge och Finland.
– Vi fortsätter att satsa på ökad tillväxt. Dels finns det ofantligt stora mängder mat att rädda, dels ser vi ett fortsatt ökat intresse för vår idé från både kunder och leverantörer. Parallellt med detta ska vi också intensifiera arbetet med att ta steget in på nya marknader, säger Karl Andersson.
Två av de nya investerarna är D-Ax, Axel Johnsons arm för investeringar i startupbolag, och Norrsken.
– D-Ax har stor kompetens i frågor som rör mat och handel, vilket passar oss perfekt. r, säger Karl Andersson och fortsätter:
– Att Norrsken investerar i Matsmart bekräftar vår affärsidé och inte minst vår vision: en värld utan matsvinn. Norrsken investerar i bolag med positiv påverkan på antingen människor eller miljö och har precis som vi förstått det orimliga i att helt perfekt mat slängs.
Matsmart säljer felmärkta, utgående och andra överskottsvaror med upp till 90 procents rabatt med leverans över hela Sverige från ett centrallager i Katrineholm.