23948sdkhjf

Stora miljövinster med att renovera växellådor

Industriellt kretsloppstänkande med renovering av fordonskomponenter blir allt viktigare för världens biltillverkare som prioriterar en cirkulär ekonomi med stort fokus på miljön.

 Fler och fler komponenter renoveras, återtillverkas, och en sådan komponent är växellådor. Råvarubristen under andra världskriget ledde till att Volvo redan 1945 började renovera växellådor. Idag renoverar STS, Scandinavian Transmission Service AB i Stenungsund, varje år 3 500 växellådor åt Volvo Cars. Samarbetet med Volvo Cars startade redan 1969. En nyligen presenterad masteruppsats vid Chalmers Universitet i Göteborg visar att miljövinsterna med renovering är stora jämfört med nytillverkning.

Pranav Gahane och Mohamad Kaddoura har i arbetet med masteruppsatsen ”Remanufacturing in circular economy: A gearbox example” genomfört en omfattande livscykelanalys (LCA, Life Cycle Assessment) av 30 komponenter i en renoverad och en nytillverkad växellåda. Målet har varit att få fram en helhetsbild av hur stor den total miljöpåverkan är för bl a råvaruutvinning, tillverknings-processer, användning, transporter till renoveringsverkstad och energiåtgång. Även en analys av livscykelkostnaderna (LCC) har genomförts. Uppsatsarbetet har möjliggjorts genom ett samarbete mellan Volvo Cars, STS och Mistra REES. Mistra REES är ett forskningsprogram där Chalmers deltar tillsammans med Linköpings Universitet, två kommuner och tolv företag bl a Volvo Cars. 

Visionen för forskningsprogrammet är att svensk tillverkningsindustri ska gå mot en mer cirkulär och hållbar ekonom med mer resurseffektiva produkter, tjänster och affärsmodeller. I en cirkulär ekonomi ligger fokus på att återtillverka och återanvända produkter för att minimera miljöpåverkan. Detta till skillnad mot en linjär ekonomi där produkter tillverkas, används och slutligen kasseras. Volvo Cars har i många år arbetat med ett industriellt kretsloppstänkande och har stegvis fört in allt fler komponenter i ett omfattande renoveringsflöde.  Att en renoverad växellåda är en mycket resurseffektiv produkt som minskar miljöpåverkan framgår tydligt av masteruppsatsen. En renoverad växellåda ger en betydande minskning av koldioxidutsläppen (med 36 %) jämfört med nytillverkning där produktionsprocessen kräver användning av råvaruresurser som stål och aluminium.

När en växellåda renoverats blir den också mer miljöeffektiv genom att de uppgraderas med nya komponenter vilket gör att bilarna avger mindre utsläpp.

-För oss har masteruppsatsen gett flera viktiga besked. Vi har fått en bekräftelse på att den satsning vi i många år har gjort på remanufacturing har många positiva miljöeffekter. Intressant är också att analysen så tydligt visar att en renoverad och uppgraderad växellåda blir en effektivare produkt som ger en minskad miljöpåverkan, säger Gunnar Magnusson som är Remanufacturing Manager på Volvo Cars.

Miljön vinner alltså på att växellådor renoveras, men det gör också bilägarna. En växellåda som STS renoverar uppfyller samma funktion- och kvalitetskrav som när de var nytillverkade. Ibland till och med högre eftersom de uppgraderas till den senaste specifikationen från biltillverkarna. Ola Stålebo som är vd på STS tror att Chalmersstudien kommer att leda till ett ökat intresse för renovering av växellådor.

 

-Även för oss har analyserna och slutsatserna stor betydelse. Ett exempel är att analysen visar att den miljömässiga fördelen med renovering kvarstår även om en trasig växellåda måste transporteras drygt 1 400 mil till oss i Stenungsund. I en cirkulär ekonomi är det ett viktigt besked som gör att många fler verkstäder i Europa som vill satsa på miljön säkert inser värdet av renovering istället för kassation. 

 

 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062