Kinesiskt krav på batteriåtervinning
Kinas ambitionsnivå är hög när det gäller att få ut elbilar på marknaden. Förra året stod Kina för en fjärdedel av alla världens nybilsregistreringar.
När det gäller litiumjonbatterier för fordon så ökade tillverkningsvolymen förra året med 50 % och bara i år räknar kinesiska myndigheter med att uppskattningsvis 170 000 ton batterier kommer att bli uttjänta. För att komma tillrätta med detta har Kina offentliggjort regler som innebär att biltillverkare måste se till att uttjänta batterier kan återvinnas. Man uppmanar biltillverkarna att satsa på utveckling av batterier som enkelt kan demonteras och tas isär för återvinning av de olika ingående materialen. Man vill dessutom se ett system som gör det möjligt att spåra batterier, för att bättre kunna kontrollera att reglerna efterlevs.
Myndigheterna vill även öka bilägarnas vilja att se till att uttjänta batterier återvinns och det talas bland annat om någon form av bonussystem eller att batteri- och fordonstillverkare garanterar att de köper tillbaka batterierna när lagringskapaciteten underskrider en viss nivå. I praktiken skulle detta bli en form av pantsystem.
Artikeln är en del av vårt tema om Omvärlden.