23948sdkhjf

Avfall Sverige vann kampanjtävling

Avfall Sverige och Miljönär-kampanjen har vunnit Columbi Ägg, Dagens Samhälles tävling om årets bästa kampanj.

Av 150 kampanjer var fjorton i final, med motiveringen att de ”på ett imponerande sätt förvandlat den kommunikativa utmaningen till en kreativ möjlighet.” Juryn har nu valt den slutliga vinnaren, som alltså är Avfall Sverige och Miljönär-kampanjen! Juryns motivering är följande:

”Utifrån en till synes enkel idé – tillsammans med pedagogiska exempel och smarta argument – lyckas kampanjen fånga en av vår tids största utmaningar både för beslutsfattare och medborgare. Med ett formspråk hämtat från en bransch som vanligtvis främjar konsumtion skapas en spännande kontrast och en påminnelse om vikten av motsatsen. Årets vinnare av Columbi ägg lyckas visa hur du via plånboken kan skapa nytta för både dig själv och planeten genom att bli en miljönär.”

Miljönär-kampanjen har tagits fram av kommunerna och Avfall Sverige för att gynna hållbar konsumtion och visa att det är smart och coolt att laga, låna och återanvända. Målgruppen, 18 till 30 år, är dock mer benägen att lyssna till ekonomiska argument, därav ordleken Miljönär som ska visa att det finns pengar att tjäna på att vara miljösmart. Kampanjen är ett exempel på cirkulär ekonomi i praktiken och uppmärksammar de lokala initiativen för hållbar konsumtion. Verksamheter där det är möjligt att laga, låna och återanvända prylar får en Miljönär-märkning. Exempel är skomakare, skräddare, Myrorna, verktygspooler, Tradera. Sajten miljönär.se visar en Sverigekarta över verksamheterna.

– I Sverige är vi bra på att ta hand om avfallet men vi har ändå ett stort problem – avfallet måste minska! Ett bra sätt är att ta tillvara det man har. Det är bättre att laga, låna eller återanvända än att slänga och köpa nytt. För att underlätta för alla som vill spara både pengar och miljö har vi satt landets miljönär-vänliga verksamheter på kartan – och vi har precis passerat tusen-strecket! Att vinna Columbi Ägg är ett utmärkt sätt att fira detta, säger Avfall Sveriges kommunikationschef Anna-Carin Gripwall.

– Privatpersoner kan spara mycket pengar på att laga, låna och återanvända. Små förändringar i vardagen kan ge stora förändringar för både plånboken och miljön. Målet med märkningen är just att få oss att ta ett steg mot en mer hållbar livsstil, säger Anna-Carin Gripwall.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094