De är mest hållbara – Tror kunden
Efter två år i topp får Apoteket ge vidare förstaplatsen till Coop i Sustainable Brand Index, en årlig undersökning som kartlägger hur hållbara kunderna tror att olika varumärken är. Resultaten baseras på cirka 40 000 intervjuer med konsumenter i Norden – varav 16 600 svenskar – och 5 000 i Nederländerna.
Listan består totalt av 326 företag, som valts ut med hänsyn till om de har verksamhet i respektive land, omsättning och marknadsandel samt generell varumärkeskännedom.
I rankningen för Sverige kammar Coop hem förstaplatsen. Förra året hamnade företaget på plats 5. Coop följs av Ikea och Lantmännen innan Apoteket – som legat på förstaplats två år i rad – träder in på plats 4 i år.
De uppfattas som mest hållbara – topp 10
(Rankningen visar hur många av de tillfrågade som givit respektive varumärke högsta betyg på en femgradig skala)
Placering 2018 | Företag | Ranking 2018 | Placering 2017 | Ranking 2017 |
1 | Coop | 95 % | 5 | 87 % |
2 | Ikea | 93 % | 4 | 87 % |
3 | Lantmännen | 92 % | 6 | 85 % |
4 | Apoteket | 87 % | 1 | 95 % |
5 | Ica | 86 % | 3 | 88 % |
6 | Tesla | 80 % | 7 | 82 % |
7 | Saltå Kvarn | 77 % | 2 | 89 % |
8 | Systembolaget | 77 % | 8 | 80 % |
9 | SJ | 77 % | 11 | 75 % |
10 | GoGreen | 76 % | – | – |
Undersökningen visar att allt fler tar hänsyn till hållbarhetsfrågor när de handlar. Andelen har ökat något, från 68 procent år 2014 till 73 procent i år.
– Den försiktiga men ändå stadiga positiva utvecklingen visar att svenskarna inte ser på hållbar utveckling som en övergående trend utan verkligen tar det på allvar. I annat fall hade siffran sannolikt ändrats mer över åren, i takt med att intresset för olika frågor går upp och ner. Det säger Erik Elvingsson Hedén, grundare av Sustainable Brand Index.
Andelen svenskar som säger att deras köpbeslut inte påverkas av hållbarhetstänk är tolv procent.
I år har de intervjuade dessutom fått svara på vilka av FN:s 17 globala hållbarhetsmål som de anser är viktigast inom dagligvaruhandeln. Allra viktigast ansågs mål 12 vara; hållbar konsumtion och produktion. På andra plats kommer rent vatten och sanitet (mål 6) och på tredje plats ekosystem och biologisk mångfald (mål 15).