Skala ned renoveringarna
Detta är en debattartikel. Åsikterna som framförs är den undertecknande skribentens.
Botkyrkabyggen har 8 000 lägenheter från miljonprogrammet och därför har vi valt att satsa på renovering i industriell skala. Det innebär att vi område för område under ett antal år kommer byta ut och renovera delar av husen i en takt om cirka 600 lägenheter per år.
Att renovera så mycket så snabbt, på ett miljömässigt sätt och så att de boende har råd att bo kvar - samtidigt som vi behåller en god ekonomi - är inte lätt. Men det har gett oss insikter om hur vi kan stärka vårt hållbarhetsarbete. Nu måste bygg- och teknikbolagen klara av att möta de skärpta kraven på hållbarhet. Min uppmaning till er är:
- Erbjud tjänster vi kan lita på, där vi får god kvalitet utan skenande kostnader.
- Inse att komplexa, större projekt riskerar att bli dyrköpta erfarenheter för alla inblandade.
- Öppna upp för mindre, fler och mer överblickbara projekt. Det kan stärka alla inblandade och ge förutsättningar för en bra och sund konkurrens för seriösa aktörer.
Jag vänder mig till er eftersom Botkyrkabyggen har beslutat sig för att skala ner renoveringarna. I Fittja byter vi i princip bara stammar och badrum och gör de åtgärder vi måste enligt reglerna. Vi har ställt tydliga krav på entreprenörerna, har täta avstämningar och i gengäld fått ett engagemang från deras håll för att effektivisera processerna. Detta är mycket viktigt för oss eftersom våra hyresgäster i Fittja har låga disponibla inkomster, i snitt 27 800 kronor per hushåll och månad. Hyresjusteringarna måste vara väl genomtänkta om hyresgästerna ska kunna bo kvar. Dessutom påverkar våra val kommunens ekonomi. Folk kan bo kvar och betala skatt i Botkyrka istället för att tvingas dra vidare. Det är ett exempel på social hållbarhet.
Botkyrkabyggens renoveringsstrategi har därför kokats ned till:
- Hyresgästerna bor kvar under renoveringen
- Vi renoverar bara det som är nödvändigt, slänger inte ut material och kök som fungerar bra
- Vi involverar hyresgästerna och uppmuntrar till delaktighet
- Vi renoverar till en standard som hyresgästerna är villiga att betala för och anser sig ha råd med
- Vi erbjuder tillval för de hyresgäster som vill det.
Min bedömning är att fler bostadsbolag kommer behöva skala ner sina renoveringar. Därför måste företagen inom bygg-, teknik- och installationsbranschen göra sin hemläxa, tänka om och tänka rätt. Ni måste förbereda er inför nya typer av beställningar. Ni måste möta behoven av nerskalade och strama beställningar när miljonprogrammet ska renoveras.
Tillsammans med oss i fastighetsbranschen behöver ni arbeta för prispressade och smidiga stambyten samt renoveringar med fokus på att behålla bra material och fungerande inredning. Ta chansen att bidra till ett hållbart samhälle, gör er del och gör den bra.
Jag vet att många av er är på god väg, men ni kan göra mer för både miljöns skull och för ett mer socialt hållbart samhälle. Förbättringar från er sida skulle dessutom underlätta för oss som beställare att få ihop våra ekonomiska kalkyler. När ni är med och bidrar till det säkrar ni också er kundbas. Enbart sett till Botkyrkabyggens renoveringar handlar det om investeringar på 7-8 miljarder kronor. Och vi är långt ifrån det enda bostadsbolaget som behöver investera i miljonprogrammet.
Dessutom: Era kunders kunder - det vill säga bostadsbolagens hyresgäster – är så värda att värna om.
Långt bortom de dova rapporteringarna om Botkyrkas miljonprogramsområden finns här stolthet och sammanhållning. Barnen lär sig cykla och plantera blommor i Storvretens parker, kvinnor målar offentlig konst och nattvandrar i Fittja, grannar stödjer varandra för att öka trivseln och tryggheten. Vi vill att dessa hyresgäster ska kunna bo kvar och fortsätta bidra till en positiv utveckling i våra bostadsområden. Hjälp oss att förverkliga det målet.
Chris Österlund, VD Botkyrkabyggen
Artikeln är en del av vårt tema om Debatt.