Konsumtionen av plastpåsar minskar rejält
Hela 74 procent av handlarna har sett en minskning i konsumtionen av plastbärkassar med i snitt 35 procent per butik. Det framgår av Svensk Handels undersökning, i samband med Handelsbarometern.
– Handeln har visat att vi både kan och vill ta ansvar för att bidra till en mer hållbar användning av plastbärkassar. Medvetenheten hos både handlare och konsumenter har ökat, säger Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel.
"Har visat handlingskraft"
Flera svenska handelsföretag har vidtagit en rad åtgärder för att minska konsumtionen av plastbärkassar. H&M, Lindex och KappAhl startade till exempel initiativet One Bag Habit, dit flera andra modeföretag anslutit sig. Och majoriteten av de anslutna företagen uppger att de ser en minskning på över 50 procent.
– Handelsföretagen har visat handlingskraft och tagit flera goda initiativ för att minska konsumtionen av plastbärkassar, säger Mats Hedenström.
Den 1 juni 2017 infördes informationsskyldighet kring plastbärkassar miljöpåverkan. Till år 2025 ska den genomsnittliga svensken använda 40 plastbärkassar per år.