Svensk återanvändningskampanj bäst i världen
– Avfallshanterare världen över noterar ökande avfallsmängder och att mycket av det som slängs skulle kunna återanvändas. Att det var en kampanj om återanvändning som vann visar att branschen inser nödvändigheten av att ändra livsstil och hushålla bättre med resurserna, säger Anna-Carin Gripwall, kommunikationschef för Avfall Sverige, i ett pressmeddelande.
Det är den internationella avfallsorganisationen ISWA som nu utsett Avfall Sveriges Miljönärs-kampanj till världens bästa. De samlar varje år in bidrag från sina 43 medlemsländer.
Juryn lyfte bland annat fram kampanjens bildspråk, med annonser utformade som ”vanliga” modeannonser, och att kampanjen genom konkreta exempel visar att det varken är dyrt eller tråkigt att konsumera mer hållbart.
Kampanjens grundidé är att hjälpa folk att slänga mindre och budskapet är att det är smart och coolt att laga, låna och återanvända. Eftersom den unga målgruppen är särskilt mottaglig för ekonomiska argument passar ordleken Miljönär extra bra. Kampanjen visar cirkulär ekonomi i praktiken och uppmärksammar lokala initiativ för hållbar konsumtion, genom att verksamheter där det är möjligt att laga, låna och återanvända prylar får en märkning; exempel är skomakare, skräddare, Myrorna, verktygspooler och Tradera. Sajten miljönär.se visar en Sverigekarta över hållbara verksamheter.
Målet är att öka kunskapen och intresset för frågan, att minska mängden avfall och göra hållbar konsumtion till en god vana. Målet är också att vi alla ska ta ett första steg mot en beteendeförändring. Det kan innebära att lämna till eller köpa second hand, att planera matinköpen för att minska matavfallet eller att helt enkelt äta upp maten.