Pantrapport i samband med återvinningens dag
Pantrapporten beskriver hur det svenska pantsystemet fungerar och hur pantningen har utvecklats de senaste tio åren.
Rapporten visar bland annat att pantningen ökat från 135 burkar och flaskor per person år 2007, till 183 förpackningar år 2017.
Varumärket Pantamera drivs av Returpack AB för att öka återvinningen av burkar och PET-flaskor.
– Det är glädjande att se hur bra vi i Sverige är på att panta och vilka enorma mängder det handlar om. Sedan 2007 har vi pantat ofattbara 17 miljarder burkar och PET-flaskor vilket motsvarar en energibesparing på 3,3 miljarder kWh, säger Sara Barthelson Riismark, kommunikationsansvarig på Returpack, i ett pressmeddelande.
Under förra året pantades 1,85 miljarder burkar och PET-flaskor, vilket är 85 procent av alla förpackningar som såldes i Sverige under året.
– Det gör oss till ett av världens bästa länder när det kommer till att panta, och det gör skillnad. Pantade förpackningar kan återvinnas till nya burkar och flaskor, och på så sätt spara på jordens resurser. På vår anläggning i Norrköping utvinner vi totalt över 37 000 ton aluminium och plast varje år, säger Sara vidare.
Tillsammans med Sifo genomför Returpack årligen undersökningar för att se invånarnas inställning till pantsystemet och pantning.
– Dessa undersökningar visar att den främsta anledningen till att vi pantar är att vi vill värna miljön. Att inte skräpa ner, skydda miljön, spara energi och bidra till återvinning är några av de skäl som motiverar oss att panta. En annan viktig orsak är naturligtvis också pantpengen.
Undersökningarna visar också att barriärer som tidigare avskräckte vissa från att panta har minskat i betydelse.
– Allt färre tycker det är jobbigt att gå och panta och fler än tidigare tycker att pantutrymmena är rena och fräscha. Den attitydförändringen har också bidragit till att vi år från år fortsätter att slå nya pantrekord.