Boom för Icas nya klimattjänst
Klimattjänsten, "Mitt klimatmål" smygtestades under våren men för knappt tre veckor sedan slog kedjan på stora trumman.
– Innan dess hade vi 10 000 registrerade användare. Nu har vi 120 000 och det växer snabbt, säger Kerstin Lindvall, hållbarhetsdirektör på Ica Gruppen till Fri Köpenskap.
Det rör sig om ett digitalt verktyg som samlar och analyserar hela varukorgen för den som använder Icas bonus- eller betalkort. Klimatpåverkan för varje enskild vara beräknas automatiskt i systemet. Genom att logga in får kunden statistiska grafer och förslag på sätt att minska miljöpåverkan.
– Det är faktiskt ganska pirrigt att gå in i slutet på månaden och se vad ens klimatavtryck landar på. Det fungerar som en sporre att leva mer klimatsmart, konstaterar Kerstin Lindvall.
Med det snabbt ökande intresset och den starka positionen på marknaden kan Ica enligt Kerstin Lindvall faktiskt driva hela landets klimatutveckling i rätt riktning.
– Det kan faktiskt bli en skillnad som märks tydligt. Med hjälp av den här tjänsten kan vi tillsammans på procentnivå gå in och minska hela landets klimatavtryck. Det är ganska häftigt.