Ikea mest hållbart, när konsumenten får välja
Ikea toppar 2019 års upplaga av Europas och Sveriges största varumärkesstudie om hållbarhet, Sustainable Brand Index. Därmed är möbelföretaget i konsumenternas ögon bäst på att ta ansvar för miljö, klimat och människor.
Anledningen till möbelgigantens förstaplacering är att konsumenterna anser att företaget har material av god kvalitet och bra livslängd på produkterna.
– Ytterligare en anledning till att svenskarna tycker att Ikea är så hållbart är att företaget har lyckats förmedla att de just nu är inne i en omställningsprocess. Från slit och släng till en mer ansvarsfull affär med hållbara material och second-hand, säger Erik Elvingsson Hedén som är grundare av Sustainable Brand Index.
De företag som stärkt det egna hållbarhetsanseendet mest sedan i fjol är Max Hamburgare, Svenska Spel och Polarbröd. Medan de företag som tappar mest är Flixbus (före detta Swebus) och Godel. Sist på årets lista hamnar spelbolaget Leo Vegas, strax efter Maria Casino.
På listan ryms en hel del livsmedel och dagligvarukedjor och Coop faller från hållbarhetstronen men årets nykomling Änglamark kniper andraplatsen efter nya ettan Ikea. Här finns alla listor.
Här är tio-i-topp-listan:
Placering 2019 | Förra året | Varumärke |
1 | 2 | Ikea |
2 | - | Änglamark |
3 | 3 | Lantmännen |
4 | 1 | Coop |
5 | 5 | Ica |
6 | 4 | Apoteket |
7 | 12 | Kung Markatta |
8 | 9 | SJ |
9 | 18 | Arla |
10 | 7 | Saltå Kvarn |
Sustainable Brand Index är Europas största varumärkesstudie och har utförts sedan 2011. I år frågades hela 18 600 konsumenter i Sverige och 50 000 totalt i Norden och Nederländerna. 355 företag och varumärken är kategoriserade i 26 kategorier.