De får flytande återvinningscentral
Nu kommer den istället att i form av en pråm med containrar lägga till vid fem kajer mellan Älvsborgsbron och Götaälvbron.
- Tanken med den flytande återvinningscentralen är att avlasta våra fem nuvarande återvinningscentraler, särskilt den i Högsbo där det ofta är långa köer. Främst tänker vi att det är de boende längs älven som kommer att lämna avfall på pråmen, men den är självfallet öppen för alla som bor i Göteborg, säger Peter Årnes, avfallsstrateg på förvaltningen kretslopp och vatten.
Den flytande återvinningscentralen kommer att ta emot i stort sett allt det som en vanlig ÅVC tar emot, det vill säga brännbart och obrännbart grovavfall, farligt avfall och elektronik. Den kommer även ta emot saker för återbruk, i samarbete med Emmaus. Däremot kommer man inte kunna lämna jordmassor och trädgårdsavfall, då ÅVC-pråmen har begränsad lastkapacitet.
Göteborg växer och förtätas och älvstränderna byggs ut. Ändå används Göta älv i liten utsträckning för transporter och distribution.
- Transportsystemet i Göteborg måste bli mer hållbart. Försöket med en flytande återvinningscentral handlar om att bättre utnyttja älven som transportled. Dessutom blir det enklare för fler att lämna avfall utan bil, säger Spyridon Ntemiris, projektledare inom gods och mobilitet på trafikkontoret.
Pråmen kommer att lägga till vid fem kajer: Eriksbergstorget, Sannegårdshamnen, Amerikaskjulet (i Majorna), Rosenlund och Stenpiren. På varje plats kommer pråmen ligga tre timmar åt gången, därefter fraktas avfallet uppför älven till Marieholm där det lastas av.
ÅVC-pråmen är ett pilotprojekt som ska pågå hösten 2019 och våren 2020. Därefter ska projektet utvärderas.
Fakta:
Försöket med den flytande ÅVC:n ingår i projektet DenCity, där kretslopp och vatten och trafikkontoret är partners. DenCity startade 2015 och utvecklar innovativa lösningar för hållbar och yteffektiv person- och godstransport i täta städer, för att kunna möta våra klimat och samhällsmål. DenCity drivs av den nationella samverkansplattformen för ökad transporteffektivitet CLOSER vid Lindholmen Science Park.