9 av 10 återvinner i Sverige
Detta indikerar även Återvinningsbarometern, en ny Sifo-undersökning som genomförts på uppdrag av Förpacknings- och Tidningsinsamlingen. Sammanlagt uppger 90 procent att de engagerar sig i hemmets återvinning. Undersökningen visar också att 74 procent av de svenska hushållens förbrukade förpackningar och tidningar lämnas till återvinning.
Varje år genomförs Återvinningsbarometern i syfte att undersöka de svenska invånarnas vanor och inställningar till återvinning, och årets undersökning visar att Sveriges hushåll i stor utsträckning återvinner sina förbrukade förpackningar. Undersökningen visar även att hushållen i småstadsregionerna i större utsträckning än hushållen i storstadsregionerna återvinner sina förpackningar.
- Intresset för miljö och hållbarhet har aldrig varit större och återvinning är något som engagerar många. Vi upplever att många vill göra mer, och att lämna sina förpackningar och tidningar till återvinning är en konkret sak som alla kan göra för att bidra till ett mer hållbart samhälle, säger Veronica Foberg Gustafsson, kommunikationschef på FTI.
Återvinningsbarometern visar även att förtroendet för återvinning är stort, särskilt bland yngre. Invånare i åldern 18 till 29 år har mest kunskap om fördelarna med återvinning och det är också de som har störst förtroende för systemet. Bara 13 procent uppger att de inte har någon kunskap alls eller väldigt låg kunskap om fördelarna med återvinning. Dessutom visar undersökningen att de invånare som upplever sig ha låg kunskap i ämnet vill veta mer.
- En satsning som vi gör för att öka kunskapen om återvinning är Materialvärlden, som riktar sig mot barn i förskoleåldern. Här ser vi att det finns ett stort intresse bland barn och pedagoger kring ämnet. Vi ser också att effekten blir dubbel, dels tar barnen med sig kunskapen de får hem till sina familjer och dels skapar de ett starkt återvinningsbeteende som de kan ta med sig hela livet, säger Veronica Foberg Gustafsson.
Fakta om undersökningen:
- Undersökningen har genomförts av SIFO på uppdrag av FTI
- 1000 onlineintervjuer har genomförts i Kantar Sifos webbpanel
- De svarande utgör ett riksrepresentativt urval av Sveriges befolkning vad avser kön, ålder och regional spridning