23948sdkhjf

De vill göra allt pantbart via app

Appen utnyttjar samhällets befintliga återvinningsstationer.

Suwar Mert sålde bilen och sa upp sig. Övertygelsen var stor om att det gick att göra det svenska pantsystemet bättre.

– Leverantörerna lägger stora resurser på att göra allting 100 procent återvinningsbart men allt faller platt om konsumenterna ändå slänger produkterna i soptunnan. Vi är den sista pusselbiten för att se till att allt hamnar i återvinningen, säger han till Fri Köpenskap.

Tillsammans med systern Berfin Mert startade han företaget PantaPå som är en app där kunderna själva skannar sin pant – utan att behöva gå till landets omkring 3 700 samlingspunkter för pantautomater. Istället kan kunderna källsortera själva men för att systemet inte ska missbrukas fungerar funktionen bara i närheten av någon av landets drygt 5 000 återvinningsstationer.

Vi vill komma bort från att man kallar förpackningar för skräp. Det ska inte finnas skräp utan allt ska ha ett värde, konstaterar Suwar Mert.

Först att haka på var Apoteket som satte pant på sina plastpåsar i två butiker. Nu har pilotbutikerna vuxit till ett 40-tal och en ny stor aktör har valt att hoppa på. Det rör sig om Procter & Gamble som bland annat står bakom varumärken som Yes, Ariel, Gillette och Head & Shoulders. För att nämna några.

– Det är Yes diskmedel som nu blir pantbart via PantaPå-appen. I deras fall kommer panten i form av rabattkuponger för produkter medan Apoteket valt pengar tillbaka, berättar Suwar Mert.

Leverantörerna köper en licens till appen och kan därefter styra hur modellen ska se ut för kunderna. Enligt Suwar Mert är det ytterligare några stora aktörer på väg in i systemet.

– Sedan har vi stationer redo i vårt system bland annat för Finland, Danmark, Norge och Tyskland. Många företag har egna pantiniativ mot kunder men fördelen med att använda befintliga återvinningsstationer är att man slipper infrastrukturen.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078