23948sdkhjf

Statliga pengar till 159 lastbilar för flytande biogas

Innovationsklustret Drive LBG löser hönan och ägget-problematiken.

Vem ska våga investera i ny teknik för flytande biogas? Ska producenterna sätta upp anläggningar när inga bilar kommer för att tanka? Eller ska åkerierna köpa lastbilar, som de inte kan fylla när de vill börja köra?

Lösningen på problemet kan vara innovationsklustret Drive LBG där regeringen satsat 200 miljoner kronor.

– Genom denna satsning löser vi den klassiska ”hönan och ägget”-situationen när ett nytt drivmedel ska introduceras på marknaden. De som investerar i ny produktionskapacitet kan vara trygga med att det kommer att finnas kunder till LBG:n, samtidigt som progressiva åkerier som satsar på klimatvänliga transporter kan vara säkra på att det finns LBG att tanka, säger Robert Andrén, generaldirektör för Energimyndigheten, i ett pressmeddelande.

Fram tills nu har man beviljat stöd till fem produktionsanläggningar, fem tankstationer, två bunkringsstationer för fartyg och tio långfärdsbussar. Och nu kommer alltså beskedet att 159 nya lastbilar för LBG får finansiering, något som kommer att sätta rejäl fart på biogasmarknaden.

I satsningen på tunga fordon delar 32 företag på 29 miljoner kronor, där en stor del går till åkerier som vill köpa in nya lastbilar. Dessutom provar Volvo en ny affärsmodell som bygger på leasing, och tio långfärdsbussar från Scania ska köras längs Norrlandskusten.

– Jag hoppas att Drive LBG och Sverige kan bli ett internationellt skyltfönster för ny LBG-teknik genom denna världsunika satsning. Under hösten kommer vi att ta in ytterligare intresseanmälningar om LBG-lastbilar för de åkerier som vill visa vägen mot det fossilfria samhället. Det finns fortfarande stödpengar kvar att söka, säger Johan Laurell, projektledare för Drive LBG.

Den nya ansökningsomgången avslutas 30 september, och där finns 17 miljoner kronor att ansöka om för att använda till fler fordon.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125