Återvunnet i fokus på Tetra Pak-frukost
Inledningsvis talade Erik Lindroth, hållbarhetsdirektör för Norra Europa på Tetra Pak bland annat om vad de gör för att minska sin klimatpåverkan. Enligt honom ökar klyftan mellan de som är miljömedvetna och de som antingen struntar i sin påverkan eller är skeptiska och att utmaningen för företagen nu inte endast är tekniska utan än går ut på hur de ska kommunicera med konsumenterna.
– Vi måste synliggöra den återvunna råvaran så att konsumenter och inköpare ser att man gör ett bra val. Ikea till exempel är bra på att kommunicera vilket material. Det handlar om volymer också, det räcker inte bara att ha en kopp som är återvunnen och skryta med det, det behövs ett hus och ett tak också., säger Erik Lindroth.
Ett sätt som kan möjliggöra det menade Erik Lindroth är genom tydligare, mer bearbetad information på förpackningarna.
– En nyhet är att vi sedan september inlett ett samarbete med carbon trust som nu möjliggör för oss att ha en standardiserad siffra för hur mycket koldioxid släpps ut.
Magnus Dehlin, direktör för affärsutveckling på Stora Enso talade också om skogens betydelse för förpackningsindustrin och den kapacitet som finns.
– Vi tror jättemycket på skogen så vi tror att allt som idag är fossilbaserat kan produceras från skogen, säger han.
Margareta Renström, expert på Marknadspåverkan från WWF höll inte riktigt med om att skogen skulle kunna täcka upp för hela efterfrågan men hon betonade att företag som Stora Enso har en viktig roll att spela.
– Vi jobbar lösningsorienterat men företag, det är helt enkelt så man når längst. Det är viktigt att företagen tar ett större ansvar, särskilt när vi har en politisk utveckling som inte går åt rätt håll, säger hon.
Enighet rådde dock mellan alla deltagande om att diskussionen om miljön måste vidgas och inte bara fastna i prat om koldioxid-utsläpp.
– Även om materialen är bra, träfibrer till exempel är ett utmärkt material, måste vi se till att alla aspekter är tillgodosedda och då gäller det även arbetsvillkor och biodiversitet. Vi på WWF kommer att fokusera mycket mer på biodiversitet. Klimatet är jättestort, men det räcker inte längre att bara fokusera på utsläpp, och då måste företagen tänka på det. Då är det inte bara stora djur utan även svampar och mikroorganismer, säger Margareta Renström.