Tar in kapital för att skapa global återvinningsrevolution
Den världsunika appen PantaPå, som ger användare pant för att återvinna förpackningar med mobilen, tar nu in kapital från välkända investerare.
Appen lanserades i augusti 2019 och har idag 100 000 användare i Sverige och USA. Bland kunderna finns idag globala bolag som Mondelez, Procter & Gamble, Unilever och Orkla med en mängd varumärken.
I emissionen på 9,5 miljoner kronor deltar Almi Invest GreenTech-fond, Orkla Ventures, Verdane Foundation och affärsänglar.
- Majoriteten av alla plastförpackningar inom EU och i Sverige återvinns inte. PantaPå har en smart affärsmodell som både varumärken, miljön och konsumenten vinner på och bidrar till en mer cirkulär konsumtion. Genom att sätta ett värde på förpackningar förändrar bolaget attityder och förvandlar skräp till resurser, säger Emanuel Andersson, Investment Manager på Almi Invests GreenTech-fond.
Allt som har en streckkod går att panta via appen, från plastpåsar till pappersförpackningar, på alla återvinningsstationer i Sverige. Idag är över 5000 återvinningsstationer anslutna och användare kan själva lägga till nya. Utöver produkter från anslutna varumärken finns möjlighet att panta fem valfria förpackningar per vecka och få 1 kr för varje förpackning. I appen kan användaren även se sin totala utsläppsbesparing i Co2 tack vare återvinningen.
- Vårt mål är att nå en halv miljon användare under 2020. Vi är mycket glada över att få investerare med omfattande kunskap om internationell expansion. Tack vare investeringen kan vi utöka teamet och ta tillvara på det intresse som våra befintliga kunder och marknaden visar för att expandera till fler länder och skapa en global återvinningsrevolution, säger Suwar Mert, vd på PantaPå som grundat bolaget med sin syster Berfin Mert, COO på PantaPå.