23948sdkhjf

Nytt projekt kring återanvända batterier

Stena tar nu nästa steg i elektrifieringen av sjöfarten, och utvecklar en ny typ av energilager, ungefär som en mycket kraftig powerbank, som ska snabbladda eldrivna färjor i framtiden. Projektet är delfinansierat av EU och ska bland annat undersöka hur använda batterier från transportsektorn ska kunna återanvändas som energilager i hamnar.

– Det händer otroligt mycket på batterisidan nu. Nya lösningar måste fram för att klara av laddbehovet för transportsektorn i framtiden, särskilt om vi tänker oss att sjöfarten ska gå över till eldrift. För att snabbladda exempelvis en stor färja behöver man väldigt mycket energi på kort tid. Det är inte säkert att elnäten klarar att leverera det. Där är lokala energilager en fin lösning, säger Rasmus Bergström, vd på Batteryloop, som är ett dotterbolag till återvinningskoncernen Stena recycling.

Bolaget jobbar med återbruk av redan använda batterier från fordonsindustrin. Nyligen presenterades ett globalt samarbetsavtal med Volvo bussar för återanvändning av batterier från elbussar.

– En sak är säker, batterierna är här för att stanna. För att spara naturresurser behöver vi göra allt vi kan för att använda batterierna så länge som möjligt. Vår slutsats är att väldigt många batterier kan få ett andra liv som energilager. Kan vi hitta lösningar som är skalbara och som fungerar i hamnmiljö har vi vinn-vinn på många sätt, säger Rasmus Bergström.

Stena line inledde 2018 sin satsning på batteridrift med färjan Stena Jutlandica, som använder batteridrift för att driva bogpropellrarna för att manövrera i hamn.

– Det här är en viktig milstolpe för elektrifieringen av sjöfarten. Vårt framtidsprojekt, den helt eldrivna färjan Stena Elektra, ligger på ritbordet, men för att lyckas krävs bland annat att vi löser laddningsfrågan. Energilager i hamnen som byggs av återanvända batterier är ett mycket intressant och hållbart alternativ för framtiden, säger Per Wimby, projektledare för elektrifiering på Stena teknik.

Energilager i hamnar kan också vara en alternativ energikälla när fartyg kopplas till landström. 

Projektet är ett samarbete mellan Stena-bolagen Batteryloop, Stena recycling, Stena rederi och Stena line, hamnarna i Göteborg och Kiel samt ackrediteringsföretaget DNV GL. Projektet löper under två år och delfinansieras av EU genom innovationsenheten Inea (innovation and networks executive agency).

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079