Vill minska matsvinn med digital outlet
Arla vill minska matsvinnet och har tidigare bland annat lanserat märkningen "ofta bra efter" jämsides med bäst-före-märkningen. Nu ska ännu mer färska produkter räddas med en så kallad digital outlet riktad mot butiker och restauranger.
– När vi säljer produkter garanterar vi att produkterna har en viss hållbarhet. Till exempelför Yoggi så garanterar vi att produkten har minst 14 dagar kvar till bäst-före datum. Om vi har Yoggi kvar i lager med kortare hållbarhet än dessa 14 dagar så lägger vi ut produkterna på vår nya sajt. Där blir det först till kvarn bland våra kunder att köpa produkterna till ett rejält lägre pris, säger Magnus Cohen i en kommentar.
Arla har testat sin outlet under snart ett års tid i samarbete med en handfull butiker i bland annat Åkersberga, Kalmar och Jönköping men nu är det dags att rulla ut konceptet i hela landet.
– Det har blivit en riktig succé när vi testat. Konsumenter har vant sig vid att leta i hyllorna och våra kunder har använt dessa varor med billigare pris och kortare hållbarhet i sin egen marknadsföring. Nu rullar vi ut det i hela landet, säger Magnus Cohen.