Volkswagen startar batteriåtervinning
Av ett pressmeddelande framgår att det rör sig om en pilotanläggning, med
målet att uppnå en process för återvinning av värdefulla råvaror från litiumjonbatterier som litium, nickel, mangan och kobolt i en sluten slinga tillsammans med aluminium, koppar och plast med en återvinningsgrad på mer än 90 % på lång sikt.
Salzgitteranläggningen ska endast återvinna batterier som inte längre kan användas till annat. Innan batteriet återvinns görs en analys om batteriet fortfarande är tillräckligt kraftfullt för att få en andra livslängd i mobila energilagringssystem. Större volymer batterireturer förväntas inte förrän tidigast i slutet av 2020-talet. Därför har anläggningen byggts för att initialt återvinna upp till 3600 batterisystem per år under pilotfasen, motsvarande ca 1500 ton. I framtiden kan systemet skalas upp för att hantera större kvantiteter vartefter processen optimeras.
Den CO2-besparande återvinningsprocessen kräver inte någon energiintensiv smältning, utan de använda batterisystemen urladdas och demonteras. Sedan mals de enskilda delarna till granulat och torkas. Förutom aluminium, koppar och plast ger processen också värdefullt "svart pulver", som innehåller viktiga råvaror för batterier, som litium, nickel, mangan och kobolt samt grafit. Separationen och bearbetningen av dessa enskilda ämnena sker genom hydrometallurgiska processer som sedan utförs av specialiserade samarbetspartners.
CO2-besparingarna beräknas till cirka 1,3 ton per 62 kWh batteri tillverkat med katoder från återvunnet material och med grön el.