Satsar kvarts miljard på utökad återvinning av elbilsbatterier
En ny toppmodern anläggning för hydrometallisk återvinning ska nu byggas i Harjavalta, Finland, där Fortum redan har en anläggning i drift. Det är inte bara de sällsynta metallerna som tas om hand, även övriga material återvinns. Tillsammans innebär det viktiga bidrag till att minska batteriernas klimatpåverkan.
-Att återvinna de restmaterial som uppstår i alla delar av kedjan är en viktig del av elbilsbatteriernas ekosystem och med denna investering kan vi erbjuda både en kapacitet och en återvinningsgrad som blir ledande i Europa, säger Bóas Jónsson, project leader Commercial Battery Sales, för Fortum Recycling & Waste i Sverige.
Fram till 2030 beräknas efterfrågan på litium-jonbatterier tiodubblas vilket även innebär ett ökat behov av de metaller; litium, nickel, kobolt och mangan, som används i batterierna. De stora volymerna av återvinningsbart material uppstår i batteritillverkningens olika steg. Det betyder att den europeiska kapaciteten för återvinning behöver hålla jämna steg med batteritillverkningen. Genom denna investering på knappt en kvarts miljard svenska kronor säkerställer vi att denna förmåga finns på den europeiska marknaden samtidigt som ökande andelar återvunna material i batterierna minskar dess klimatpåverkan.
- Vi räknar med att anläggningen kommer vara i drift 2023, säger Bóas Jónsson.
Fortum använder en kombination av mekanisk respektive koldioxidsnål hydrometallisk teknik för att åstadkomma en så hållbar återvinningsprocess som möjligt. Återvinningen sker i två steg. Först den mekaniska vid Fortums anläggning i finska Ikaalinen, därefter samlas den så kallade svarta massan in för den hydrometalliska processen som sker i Harjavalta där Fortum redan har en anläggning i drift och där den nya ska byggas.
Källa: pressmeddelande
Artikeln är en del av vårt tema om Omvärlden.