23948sdkhjf

Påfyllningsbart koncept från Coca-Cola

Den här veckan lanserar Coca-Cola i Sverige sitt första påfyllningsbara koncept inom on-the-go. Lanseringen genomförs i samarbete med GLACIAL på PBX - Reitans nya satsning.

Konceptet från Coca-Cola erbjuder konsumenter att fylla på köpta, eller medhavda dryckesbehållare och välja bland fler än 60 smaker, varav flertalet inte finns att köpa förpackade.

– Våra förpackningar står för en majoritet av våra utsläpp. Vi behöver därför hitta innovativa lösningar för att konsumenterna ska kunna fortsätta njuta av våra drycker med samma goda kvalitet och smak, samtidigt som vi minskar mängden förpackningar. Vi ser stora möjligheter med påfyllningsbara lösningar och är väldigt glada att kunna testa vårt nya koncept tillsammans med GLACIAL på PBX, säger Lisa Wahlström, hållbarhetsdirektör på Coca-Cola Europacific Partners i Sverige.

Med konceptet vill Coca-Cola i Sverige stärka konsumtionsbeteendet att fylla på dryckesbehållare om och om igen för att på så sätt minska förpackningarnas avtryck och potentiell nedskräpning.

– Vårt mål med PBX är att utveckla världens mest hållbara convenience-butik och för att kunna göra det behöver vi kroka arm med våra partners. PBX ska fungera som ett ”living lab” för att testa och utvärdera hållbar drift och ett hållbart utbud. Samarbetet med Coca-Cola i Sverige har varit mycket givande och innefattar alltifrån sortiment och ursprung till det nya konceptet, säger Jesper Pettersson, inköpschef på Reitan Convenience Sverige.

Konsumenter på PBX kommer att kunna köpa påfyllningsbara dryckesbehållare från GLACIAL som passar utmärkt med produkter från Coca-Cola då de håller kyla i upp till 12 timmar. Givetvis erbjuds konsumenter även att fylla på en egen medhavd dryckesbehållare.

Bakgrund

Under 2020 lanserade Coca-Cola Europacific Partners (CCEP) en koncernövergripande klimatstrategi med ambitionen att nå netto noll utsläpp av växthusgaser till 2040. För att nå koncernens mål om netto noll utsläpp spelar förpackningarna en avgörande roll. Coca-Cola i Sverige var första marknad i världen att gå över till en PET-portfölj producerad av 100 procent återvunnen plast* och fabriken i Jordbro var en av de två första inom CCEP-koncernen att certifieras som klimatneutral enligt standarden PAS 2060, tidigare i år.

*Avser ej flaskans kork och etikett som tillverkas av andra återvinningsbara material som återvinns.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11