H2GS ska leverera fossilfritt stål till BMW
Företagen har kommit överens om att upprätta en gemensam cirkulär materialcykel. H2 Green steel ska ta tillbaka plåtrester och bearbeta dem så de kan skickas tillbaka som nytt stål till fabrikerna i form av stålspolar. Eftersom det kräver mindre energi att tillverka så kallad sekundär stål, kan utsläppen minska med i genomsnitt 50 till 80 procent, jämfört med nytt material. BMW group använder redan mellan 20 och 100 procent sekundär stål i sina bilar, och ska fortsätta öka denna andel framöver.
– Vår målsättning är att minska koldioxidutsläppen från den stål vi använder med omkring två miljoner ton till 2030. Att köpa stål som tillverkats med vätgas och grön el blir en central beståndsdel för att uppnå detta, säger Dr Andreas Wendt, styrelsemedlem BMW med ansvar för inköp och leverantörsnätverk och fortsätter:
– Stål är essentiellt för all biltillverkning, och kommer fortsätta att vara det även för kommande fordonsgenerationer. Därför kommer innovativ teknik som kan möjliggöra i princip fossilfritt stål att ha en viktig roll för att möjliggöra minskade utsläpp från stålet i vår leveranskedja.
Från och med 2025 planerar BMW group att använda fossilfri stål som produceras med upp till 95 procent lägre koldioxidutsläpp. H2 Green steel använder vätgas och uteslutande grön, förnybar el för sin ståltillverkning.
Till skillnad från konventionella metoder använder H2 Green steel vätgas, producerad med grön el, för att separera syre från järnoxiden. Denna metod producerar ingen koldioxid, och därmed går det att undvika 95 procent av utsläppen. De bygger sin produktionsanläggning i Norrbotten i norra Sverige där det finns tillgång till högkvalitativ järnmalm, förnybar el från vatten- och vindkraft, en stor hamn och flera generationers kunnande om stålproduktion.
Inte långt därifrån finns svenska Northvolt, som utvecklar och tillverkar elbilsbatterier. BMW group har investerat i och ett samarbete med Northvolt för utvecklandet av battericeller. De har ett långsiktigt leveransavtal av battericeller som ska produceras från 2024 på Northvolts fabrik som byggs i Skellefteå.