23948sdkhjf

Trots hållbarhetstrenden, svårt för klädbibliotek

Allt fler kreativa sätt att skapa och bära hållbart mode har dykt upp under de senaste tioårsperioden. Ett av dessa sätt är klädbibliotek, där konsumenten har möjlighet att låna eller hyra kläder på ett liknande sätt som man lånar böcker på ett bibliotek.

Det här berättar Handelshögskolan i Göteborg, som ligger bakom rapporten om i ett pressmeddelande.  

I rapporten visar det sig att en anledning till att den här delningsekonomin har svårt att få snurr är det nära och känslomässiga band som konsumenter har till kläder och mode.

Dessutom är intresset från konsumenterna generellt sett lågt.  

Studien bygger på intervjuer med medlemmar i modebibliotek och en fokusgrupp.

De berättar om den konfliktfyllda relationen som kan uppstå till de plagg som personen har att använda under en begränsad tid och att det är svårt att ersätta de plagg som respondenterna ägde själva.  

− Deltagarna var ofta kritiska till huruvida temporär tillgång till kläder och uthyrningstjänster kunde ersätta betydelsen av att själv äga sina kläder, säger Niklas Sörum som är konsumtionsforskare på Handelshögskolan i Göteborg i en kommentar. 

Studien visar ändå att det finns möjligheter för den flexibilitet som klädbibliotek kan erbjuda, och då framförallt avseende dyrare designplagg eller när det gäller att experimentera med olika identitetsuttryck.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078