Elbilsbatterier och eftermarknaden: återtillverkning blir en nyckel
Reparation och återvinning av elbilens drivbatteri – elbilsbatteriet – kommer bli en allt viktigare nisch i takt med att allt fler elbilar blir så gamla att tillverkarens garantier går ut och de lämnas på allbilverkstäder. Det har man på tyska koncernen LKQ, som äger svenska bildemonteringskoncernen Atracco och är delägare i Mekonomen-koncernen, tagit fasta på.
På LKQ satsar man därför på att bli en viktig aktör på eftermarknaden för elbilar och när det gäller hanteringen av elbilsbatterier – en marknad som växer snabbt:
– Vi räknar med cirka 34 miljoner installerade högspänningsbatterier i den batterielfordonsflottan i Europa år 2030. Frågan är hur länge dessa batterier kommer att vara intakta? Enligt aktuella uppskattningar kommer i slutet av decenniet, cirka 1,3 miljoner batterier per år att returneras på grund av elektriska, mekaniska och elektrokemiska fel och måste diagnostiseras och sedan repareras eller bytas ut. Därefter förväntar vi oss att dessa returer fortsätter att öka med 30 procent per år. Om hela batterisystemet måste bytas ut, är detta arbete dyrt. Vi vill ha lämpliga och hållbara lösningar att erbjuda, där elbilsföraren inte behöver investera i ett nytt batteri för ett 10 år gammalt fordon utan kan få batteriet reparerat eller renoverat för en bråkdel av kostnaden, säger Christoph Schön, e-mobility innovation manager på LKQ Europe.
Och på LKQ pekar man ut 2028 som ett år då tillverkargarantierna går ut på ett betydande antal elbilar och de lämnas på oberoende verkstäder. Drivbatteriet är den värdefullaste delen i en elbil och det kan enligt LKQ förväntas hålla i 10-14 år innan det behöver bytas ut eller repareras. Och här tänker sig LKQ bli en viktig aktör, det vill säga när det gäller reparation och återvinning av drivbatterier till elbilar.