Ny avfallshantering ökar återvinningen på köpcentrum
Det är i samarbete med Ragn-Sells Recycling som Välas ägare Skandiafastigheter valde att göra om avfallshanteringen, med syftet att minska handelsplatsens ekologiska fotavtryck och samtidigt frigöra tid för hyresgästerna. Istället för att varje hyresgäst hanterar sitt eget avfall hämtas nu avfallet direkt i butik, en förändring som ökat återvinningsgraden markant framgår det av ett pressmeddelande.
Sedan Ragn-Sells medarbetare började hämta allt avfall direkt i butikerna har återvinningsgraden för avfallet ökat till över 60 procent, från tidigare nivåer på cirka 40 procent. Den nya logistiken har också gjort att antalet avfallsrum kunnat minskas från sex till två. De frigjorda ytorna har kunnat användas för kommersiella ändamål, och det nya systemet har också frigjort tid för hyresgästerna.
Med bara två avfallshubbar att hämta avfall från blir det också färre tunga transporter i direkt anslutning till Välas fastigheter, något som både ökar säkerheten för besökare och innebär en miljövinst i form av minskade utsläpp. Varje hyresgäst får återkoppling på vilka mängder och vilka typer av avfall de genererar, data som blir allt viktigare i många företags miljö- och hållbarhetsredovisningar.