Minskar matsvinn genom nya samarbeten
ICA arbetar för minskat matsvinn på många olika sätt genom hela kedjan. När matsvinn ändå uppstår i ICA-butiker möjliggör två nya samarbeten lösningar för butikerna att minimera matsvinnet ytterligare.
Avtalet med Food2change ger ICA-butiker möjlighet att istället för matsvinn låta maten hämtas upp av personer/familjer med låg inkomst. Butikerna skänker maten och via en prenumeration hos Food2change får dessa kunder möjlighet att hämta en eller flera matkassar varje vecka i butiken. Innehållet i kassen styrs av vad som finns tillgängligt vid den aktuella tidpunkten. Redan idag har sju ICA-butiker lokala avtal med Food2change. Genom samarbetet med Food2change kan en enda ICA-butik under ett år rädda 3 800 kg mat, vilket motsvarar 30 ton CO2 (beräknat på historisk data från Food2Change.
- I vår butik jobbar vi varje dag för att minska matsvinnet genom att beställa rätt varor för vår lokala marknad och att ha effektiva inköpsrutiner. När svinn ändå uppstår är samarbetet med Food2change ett av flera sätt som vi kan ta till vara maten. Vi har haft ett lokalt samarbete sedan början av november 2016 och under den tiden har 2000 kg mat gått till familjer och personer som behöver det här tillskottet i hushållsekonomin. Det har varit tillfredsställande att kunna bidra samtidigt som vi vet att minskat matsvinn är en viktig klimatfråga, säger Johanna Sjöholm, butikschef, ICA Supermarket Hagsätra.
ICA har dessutom, som första dagligvaruaktör, tecknat ett avtal med Karma. Karma erbjuder en app där mat som närmar sig datummärkningen eller på andra sätt är svårsåld säljs via appen till ett mycket förmånligt pris. På det här viset ökar möjligheten för ICA-butiker att hitta en kund till den här maten på kort tid, som då kan räddas istället för att bli till matsvinn. Till att börja med påbörjas ett pilotprojekt mellan Karma med två handlare i Stockholmsområdet.