Okunnighet om lag på däckåtervinning
Få svenskar känner till att det är lag på att återvinna däck. På frågan ”Är det lag på att uttjänta däck ska återvinnas i Sverige?” svarar 36 procent ”ja”. Hela 56 procent svarar ”vet ej” och 8 procent svarar ”nej”.
– Vi är väldigt bra på att ta hand om utslitna däck i Sverige i dag. Det här är ett väl fungerande återvinningssystem som vi alla kan vara stolta över, säger Fredrik Ardefors, vd för Svensk Däckåtervinning i ett pressmeddelande.
Redan 1994 infördes producentansvar för däck i Sverige. Det innebär att den som säljer däck måste ta ansvar för att de återvinns på ett säkert sätt. I dag lämnar svenskarna fler däck till återvinning än de köper nya varje år från producenter som är anslutna till Svensk Däckåtervinning. Det innebär att återvinningsgraden inom det producentansvar som Svensk Däckåtervinning sköter är över 100 procent.
– Svensk Däckåtervinning ser till att däck fortsätter att göra nytta när de inte längre rullar på vägarna. Genom att samla in däcken och låta materialet användas på nya sätt bidrar vi till att spara på jordens resurser, säger Fredrik Ardefors.
Det mesta materialet i de uttjänta däcken återvinns. Till exempel blir gummit till korn eller större bitar, som bland annat används till allvädersplaner, mjuka lekytor och vattenrening. Därmed minskar behovet av att producera nytt gummi. Det återvunna gummit används också för att göra förbränningen i kraftvärmeverk mer effektiv. Ett annat användningsområde med stor potential är så kallad förlåtande asfalt, där återvunnet däckgummi som blandas i asfalten kan bidra till färre arm- och benbrott vid fall på gångvägar och cykelvägar.
Svensk Däckåtervinning, som inte är vinstdrivande, sköter insamlingen åt alla anslutna företag med hjälp av entreprenören Ragn-Sells. Systemet finansieras genom en avgift som däcktillverkare och importörer betalar till Svensk Däckåtervinning.
Fakta: Däckåtervinning
- Uttjänta däck samlas in för återvinning av Svensk Däckåtervinning AB med hjälp av entreprenören Ragn-Sells.
- Beståndsdelarna i de insamlade däcken separeras. Däckgummi används på nya sätt, vilket minskar behovet av nyproducerat gummi.
- Stål från bland annat dubbdäck smälts ned och används igen.
- Lagen om producentansvar innebär att alla som tillverkar, säljer eller importerar däck yrkesmässigt måste se till att de återvinns på ett ansvarsfullt sätt.
- Det är förbjudet att lägga däck på soptippar inom EU.
Bild: Arkiv