23948sdkhjf

Bättre avfallssortering med nudging

90 ton mindre avfall, bara på en enda byggarbetsplats. Det blev, enligt Wästbygg, resultatet när så kallad nudging infördes.

För bara ett par år sedan var nudging okänt för de flesta. Begreppet tillskrivs den amerikanske ekonomen Richard H Thaler som tilldelades Sveriges Riksbanks pris i ekonomisk vetenskap till Alfred Nobels minne 2017.

Nudging kan ses som ett verktyg att förändra en individs beteenden utan att ändra värderingar. Uttryckt på ett annat sätt används kunskap om mänskligt beslutsfattande till att förändra beslutsmiljön så att den ger en knuff till ett önskvärt beslut. Ett tidigt exempel som lyfts fram ibland är de urinoarer på Schiphol som i bortåt 30 år varit försedda med en inetsad bild på en fluga för att styra strålen till en plats där det blir så lite stänk som möjligt, något som kan påverka såväl miljö som hälsa på ett positivt sätt.

Ett företag som tagit till sig idén fullt ut är Boråsbaserade Wästbygg som använder nudging för att förbättra sorteringen av avfall i byggverksamheten. För drygt ett år sedan startade företaget med hjälp av Beteendelabbet ett pilotprojekt på byggarbetsplatsen Asecs i Jönköping där nudging skulle öka sorteringsgraden. Resultatet beskrivs som en stor succé som bland annat minskade mängden avfall med 90 ton.

En grundtanke är att det ska vara lätt att göra rätt, men i det avseendet var grundförutsättningarna allt annat än goda när projektet startade. Företagets egen beskrivning är att avståndet till avfallscontainers var långt, informationen kring sorteringen var otydlig och det fanns ingen direkt återkoppling i arbetet med återvinning.

Vi har genom olika metoder involverat yrkesarbetarna och sett dem som de främsta experterna när det kommer till arbetsplatsens återvinning. Inom denna grupp fanns både idéer och kunskap att hämta. Att involvera yrkesarbetarna i processen skapar ägarskap och ett engagemang för frågan och sprider ringar på vattnet genom hela företaget, säger Kajsa Lindström, tjänstedesigner Beteendelabbet.

På insidan av toalettdörrar sattes posters upp som visade föregående månadens resultat tillsammans med nya mål. Var tredje månad utlovades smörgåstårta om målet uppnåddes. Nya skyltar med tydliga symboler sattes upp och ytterligare stöd gavs av tejp med texten “sortera rätt” på fyra olika språk. Parallellt placerades mindre, flyttbara containers ut vid vissa byggmoment för att underlätta själva sorteringen.

Återvinningen ökade med närmare tio procent, vilket också resulterat i en stor besparing av kostnader. Genom att testa samma arbetssätt och nudges på fler arbetsplatser ökar vi våra chanser att nå våra mål för 2020 och samtidigt minska kostnader, ett riktigt win-win-projekt, säger Kristin Lundmark, hållbarhetschef på Wästbygg-gruppen.

Kort om nudging

Några primära kännetecken för en nudge:

  • Den ska fokusera på beteende, inte på attityd.
  • Det får inte vara ett förbud eller ta bort individens fria val.
  • 3) et får inte vara något ekonomiskt incitament.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079