Stadium i cirkulärt samarbete med Tradera
Genom samarbetet kommer Stadiums kunder att kunna köpa och sälja sport-, sportmode- och fritidsrelaterade produkter i Traderas flöde, oavsett var varorna köpts tidigare. Det ska på så vis bli lättare för både köpare och säljare att ge produkter längre liv och minska påverkan på miljön på ett plånboksvänligt sätt.
– Cirkulär konsumtion är avgörande för klimatomställningen och för planetens framtid. Vi behöver förenkla för konsumenter att köpa second hand och att sälja vidare det man inte längre använder. Förutom att det är ett bra sätt att minska sitt klimatavtryck betyder det också fördelar för den egna ekonomin, säger Karl Eklöf, CEO Stadium Group, i ett pressmeddelande.
– Vi tycker det är mycket positivt och en viktig signal att Stadium som är Sveriges största sportkedja uppmuntrar sina kunder att ta tillvara på det som redan finns. Vi på Tradera vill gärna hjälpa fler aktörer att precis som Stadium bli mer cirkulära i sin affärsmodell, säger Stefan Öberg, vd för Tradera.
Samarbetet inleds i april 2020. Stadiumkundernas annonser får dubbel exponering med synlighet i båda företagens flöden.
– Vi hoppas kunna inspirera fler till att förlänga livslängden på sina produkter. Vi har sedan många år insamlingslådor i butikerna där vi tar emot kläder, skor och prylar som inte längre används. Genom Human Bridge återvinns eller återaktiveras dessa på bästa sätt. I och med samarbetet med Tradera,adderar vi nu ytterligare möjligheter för kunder att bidra till en bättre värld, konstaterar Karl Eklöf.