23948sdkhjf

Byter till vinflaskor av återvunnen plast

Vinmärket Chill Out växlar upp sina gröna ambitioner och blir nu ett av de första vinvarumärkena i Europa att införa rPET i hela sitt sortiment. Chill Out:s nya rPET-flaskor är till 100 % tillverkade av återvunnen plast och omställningen kommer minska varumärkets klimatavtryck avsevärt.

Recycled PET plastic, förkortat rPET, är ett plastmaterial som är resultatet av en helt cirkulär process där gamla flaskor blir till nya. Det innebär att Chill Out:s nya flaskor inte bara går att återvinna, som traditionell PET, utan att de också är gjorda av återvunnen plast.

Trots uppenbara miljöfördelar är kunskapen om rPET låg. Det framgår av en färsk Sifo-undersökning. Undersökningen visar att två tredjedelar av svenskarna (67%) inte vet vad rPET är för något. Av de 33 procent som trots allt svarade att de vet vad rPET är, så uppger endast tre av tio (28%) att de har koll på skillnaden mellan PET och rPET. 

– För att ytterligare driva på hållbara förändringar behöver vi upplysa konsumenterna om våra klimatsmarta förpackningsalternativ och samtidigt råda bot på några missförstånd. En sådan feluppfattning, vilken också bekräftas av undersökningen, är att vin får sämre smak av att det förpackas i en plastflaska. Men med dagens teknik bibehålls vinets kvalitet i rPET-flaskor i över ett år från buteljering, säger Inna Cahnbley, Sustainability Director på Altia.

Dryckesförpackningar står för en tredjedel av Systembolagets totala klimatpåverkan. Störst påverkan har den vanligaste förpackningen – glasflaskor. Trots att en stor del av glasflaskorna tillverkas av återvunnet glas, gör flaskans vikt och mängden energi, och därmed koldioxidutsläpp som går åt i både transportledet och i tillverkningsprocessen, att den är ett mindre klimatsmart alternativ.

– Våra beräkningar visar att en rPET-flaska ger runt 90 procent lägre koldioxidutsläpp jämfört med en traditionell glasflaska. Vi strävar mot koldioxidneutralitet till 2030 men redan 2025 ska samtliga förpackningar i hela vår produktportfölj vara 100 procent återvinningsbara. Den här omställningen tar oss en bra bit mot det målet, säger Inna Cahnbley.

– Förutom att övergå till rPET, har vi under våren gjort om CHILL OUT:s bag-in-boxar vilka nu är helt återvinningsbara. Att ställa om är vårt största fokus och ligger helt i linje med Sveriges klimatmål om att bli fossilfria 2045. 

Artikeln är en del av vårt tema om Produktnyheter.

Kommentera en artikel (1)
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11