Miljöargument ökar, men information brister
Det har blivit allt vanligare förekommande att företag i sin marknadsföring påstår att deras varor eller tjänster har olika miljöfördelar. Samtidigt saknas många gånger detaljerad information. Det visar en kartläggning från Konsumentverket. Branscher som nämns är bland andra el- och restaurangbranschen men också kläd- och skobranschen.
De mest använda begreppen i marknadsföringen är hållbarhet, miljö och klimat samt miljövänlig och klimatneutral. "Ofta är det svårt eller till och med omöjligt för konsumenten att förstå varför en vara till exempel är miljövänlig. Den informationen lämnas inte eller så krävs det noggrant sökande för att hitta den", enligt rapporten.
– Det är inte acceptabelt att företag använder sig av vaga miljöpåståenden, som miljövänlig och hållbar utan att förklara på vilket sätt produkten är miljövänlig eller hållbar. Företaget måste också kunna styrka att det som påstås är sant, säger Emelie Neidre, jurist vid Konsumentverket, i ett pressmeddelande.
På Konsumentverkets hemsida ges bland annat följande råd till företag: "Eftersom det är svårt för konsumenten att värdera miljöpåståenden ställs höga krav på tydlighet. Du måste kunna styrka dina påståenden och de ska inte vilseleda konsumenten."